Tukar Tayar Kereta – Bagaimana Menukar Tayar Kereta Yang Bocor

Posted on October 27th, 2009

Langkah-langkah Bagaimana Hendak Menukar Tayar Yang Bocor (Bahagian Belakang)

Pemandu “hemat” harus memastikan keretanya ada:

i) Tayar ganti atau “spare”.

ii) Tayar ganti ada angin.

iii) Jack.

iv) Pembuka nut atau tayar.


Yang terpenting ialah item nombor (i). Sebenarnya, keempat-empat penting. Tanpanya, proses penukaran tayar, tidak dapat di jalankan.

Usaha menukar tayar bocor di jalan-jalan biasa, di pekan, ke arah kampung mahupun sepanjang “highway”, adalah suatu tindakan bahaya sekali.

Demi mengurangkan bahaya, kereta anda harusnya mempunyai alat segi tiga kecemasan atau “kon”.

Kecuali pemandu-pemandu komersial seperti van, bas, lori, serta treler, perkara di atas itu wajib ada. Kenderaan peribadi, kesemuanya tidak ada alat kecemasan atau kon. Sebenarnya, alat-alat ini amat penting bagi mencegah kemalangan.

Kursus 6 Jam, sepatutnya sudah mengajar bakal calon pemandu selok-belok cara-cara menukar tayar bocor. Tetapi malang sekali, tidak.

Akhirnya, kebanyakan pemandu “jahil” tentang penukaran tayar bocor itu.

Bagi calon perempuan, boleh di maafkan. Lelaki bagaimana? Terpaksa tukar tayar sendiri.

Artikal ini bertujuan mengajar pembaca=pembaca bagaimana hendak uruskan tukar tayar bocor.

Di peringatkan, langkah-langkah yang di ketengahkan adalah pendapat saya. Sudah tentu akan berbeza dengan orang lain. Terimanya kiranya sesuai. Kalaunya tidak, abaikannya sahaja.

Di sini, saya akan menjelaskan corak-corak menukar tayar bocor bahagian belakang.

Menyedari salah sebiji daripada tayar belakang mengalami kebocoran, kurangkan had laju, jangan panik.

Langkah-langkah yang di cadangkan anda laksanakan:

1) Serta-merta memasang lampu kecemasan.

2) Kiranya terafik padat, boleh memasang lampu depan / belakang kereta anda.

3) Cari bahu jalan yang rata.

Kemudian, cepat memasang alat kecemasan atau kon lebih kurang 20 – 30 meter di belakang kenderaan anda.

Kesemua penumpang di nasihatkan keluar kereta. Tidak di benarkan berada dalam kenderaan. Bahaya kiranya berada di dalam kenderaan.

Seterusnya:

1) Keluarkan tayar ganti.

2) Keluarkan “jack”.

3) Alat skrew driver.

4) Pembuka nut atau tayar.

Hendaklah pasang “brek tangan”. Kemudian masuklah salah satu gear. Apa-apa gear pun boleh.

Kiranya hendak membuka kedua-dua “booth” dan “bonnet”, elok juga. Ini akan menarik perhatian pemandu lain kepada kecemasan anda!

Langkah kemudian, buka “wheel cover” tayar terlebih dulu dengan skrew driver.

Seterusnya, buka nut-nut tayar bocor. Naikkan tayar bocar sehingga ia melepasi paras tanah.

Untuk tayar ini, cari tempat keras atau kuat di badan kereta bagi meletakkan “jack”. Sesudah memasuki tayar ganti, ketatkan nut-nut tayar dengan sederhana sahaja.

Proses seterusnya ialah menurunkan kenderaan. Kemudian, hendaklah memperketatkan keempat-empat nut tayar. Ini penting. Ia melarang nut-nut tayar daripada terjatuh keluar.

Bagi mengakhiri langkah-langkah pernukaran tayar itu, turunlah kenderaan dengan perlahan. Akhir sekali, letakkan jack, alat pembuka tayar, skrew driver, tayar bocor ke dalam booth dengan selamat.

Seterusnya, padam lampu kecemasan kenderaan. Sebelum mula bergerak, “free” gear dahulu.

Proses penukaran tayar bocor itu memang panjang-lebar. Sudah pasti di lupanya satu dua langkah. Di mana terdapat perkara-perkara yang tidak di beritahu, tambah-tambahnya sahaja.

Akhir kata, ke kedai tayar sahaja seberapa cepat yang boleh. Tayar bocor hendaklah di tampal segera. Kerana tayar itu mustahak sekali!


4 Comments • Posted in Penjagaan Kereta

Comments

  1. nixk

    thanks. you save my life today. I ikut cakap my girlfriend. dia kata buka tayar ikut arah jam.

    pastu dia jumpa semula website ni, dia bagi tahu ikut lawan jam.

    hehe.good!

    • admin

      Dear nixk,

      Saya gembira blog ini dapat membantu anda dalam kecemasan.

      Teruskan membaca!

      ‘Cikgu Yap

  2. bdk workshop

    salam u all,
    tukar tayar guna mesin tyre changer tiada, harap isi kan dan beri info tukar tayar menggunakan tire changer secukup nye supaya memudah kan student membuat rujukan tentang nye….

    • Cikgu Yap

      Cadangan anda tidak dapat di timbang. Tyre changer biasanya tidak di guna oleh pemandu-pemandu biasa.

Leave a Comment...

Banner03
Blog Search
Recent Comments
  • Nazmi: Harini 1 mac 2015 aku ujian SPA sebagai pembantu penguatkuasa, gagal bahagian mudah, bahagian pengecaman...
  • wan: hai cikgu yap, semasa saya melepaskan clutch selepas menukar gear 1 ..kereta saya enjin mati tiba-tiba, macam...
  • KC: Dear Cikgu Yap, I’ve read your blog post and all the comments carefully to see if I could glean advice for...
  • john steve: saya dikenakan saman, saya gagal mempamer lesen memandu saya, walhal lesen itu ada kat dashboard mana...
  • nathan: hi, i am malaysian ,age 52 planning to get a gdl licence. presently having D licence. driving experience 30...
  • Helmi Syafiq: saya nak tanya… jika saya nak transfer ncd kereta lama ke kereta baru (dlm proses pembelian)...
  • vincent tan: hi mr yap I got the same situation donavan…and I try to contact a driving center they told me not...
  • haida: Pada 28/8/2014 sy mengalami kemalangan dgn 4 buah keretabke semuanya. Soalan sy, cuaca gerimis, sy kereta ke...
  • Karen: I have involved in the minor accident and have make the police report. The accident happened when i overtake...
  • ABU: Sy nak tyn.Semalam anak saya memandu kereta VIVA dan melanggar kereta KELISA krn kerena itu terhenti...
  • Bala: Hi Mr. Yap. My wife’s a P driver and the car is registered to her. I was driving over speed limit using...
  • Shao: Hi, am looking to do a refresher course As soon as possible. My liscense is valid & up-to-date, but I have...
  • ina: Mr. Yap, Kereta saudara saya dilanggar lori ais tetapi tidak boleh tuntut insurans kerana lori ais tu kenderaan...
  • cr007: Hai cikgu… Saya nk tanya… Saya membawa kereta sewa… Saya pemegang lesen P… Saya dgn...
  • Mr CutQ: cikgu , saya kena satu surat saman sebab potong Q di traffic light. tapi surat saman itu tak tulis jumlah...
  • Jimmy: Mr. Yap, I was involved in an accident at my housing area. The accident occurred on a junction whereby I...
  • farzana: Dear Cikgu, I’m a Bangladeshi student. I’m here with my husband. we both are doing diploma here....