Permohonan Lesen Vokasional GDL Malaysia

Posted on June 3rd, 2009

Pemohonan Lesen GDL Malaysia

Mencapai lesen D (kereta) anda bukan bererti anda boleh memandu semua kategori kenderaan atau kereta.



Van-van serta kenderaan kepunyaan syarikat tidak boleh dibawa oleh anda. Ini kerana kenderaan yang dimiliki sesebuah syarikat atau kilang tidak layak dipandu anda.

Apa it maksud kenderaan syarikat? Singkatnya, kenderaan yang ada nama syarikat serta alamatnya dicatat ditepi pintu sesebuah kenderaan merupakan kenderaan “kompeni” ataupun syarikat.

Hanya pemandu-pemandu yang memiliki lencana ataupun lesen khas yang diketahui sebagia G.D.L. atau “Goods Drivers’s License” sahaja yang boleh memandu kenderaan tersebut.

Sebagai keterangan lanjut, sesebuah kilang atau syarikat mempunyai katalah sesebuah van untuk mengangkut hasil syarikatnya.

Kenderaan diatas diberi Permit A. Permit C pula dipunyai seseorang individu untuk mengangkut barangan perniagaannya sendiri.

Dalam hasil karya yang pendik ini, saya bercadang untuk membincang tentang soal “G.D.L.” saja. Lesen vokasional bagi “Teksi” (P.S.V.) dan Bas akan dibincang dimasa lain.

Mungkin ramai diantata pembaca ingin tahu syarat-syarat bagi memohon Lesen G.D.L. Antaranya syarat-syarat dan keperluan adalah:

i) Punyai Lesen C.D.L. (kereta). Jadi lesen ini bukan untuk pemegang Lesen “L” P.D.L (Probationary Drivers’ License) atau pemegang “P” (Lesen Memandu Percubaan).

ii) Berusia 21 tahun dan ke atas.

iii) Sihat anggota.

iv) Adalah warganagara atau penduduk tetap. Kesimpulannya, warga-warga negara lain – Indonesia dan Singapura dilarang daripada momohon untuk Lesen ini.

Lojik untuk syarat ini adalah khuatir golongan ini akan memberi persaingan kepada rakyat tempatan khasnya dalam perniagaan kecil-kecilan.

v) Isi Borang JPJ L8A (Warna merah)

vi) Isi Borang JPJ L12 (Warna kuning)


Salinan-salinan dokumen yang diperlu adalah Kad Pengelanan dan Lesen Memandu.

JPJ L8A adalah untuk repot pemeriksaan doktor. Perlu juga dikepilkan Resit Rasmi atau Surat Pengesahan Doktor.

Borang-borang tersebut diatas akan dihantar untuk penyemakan. Kiranaya semuanya tidak ada halangan (termasuk Lesen anda tidak dikena senarai hitam) permohonan anda akan diluluskan.

Sementara itu, pihak sekolah memandu atau institut anda akan mengatur untuk anda menghadiri 1 atau 2 kursus, biasanaya di permis Institut.

Kebiasaannya, kursus pertama dikendalikan pegawai Institut, berlangsung 9:00 pagi ke 3:00 petang.

Kursus yang kedua biasanya dikendalikan oleh seorang pegawai pentadbiran. Pegawai tersebut biasanya menyentuh hal-hal seperti A.P.J ’87 (Akta Pengangkutan Jalan), L.P.K.P. (Akta Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan) dan Kaedah-kaedah Pengangkutan Jalan.

Selepas habisnya tajuk-tajuk diatas, diakhiri dengan Ujian manual. Calon-calon dikehendaki menduduki Ujian ini yang berjumlah 50 soalan.

Markah Lulus setahu saya ialah 42.

Di setengah tempat, keputusan ujian ini diumumkan 1 – 2 jam selepas peperiksaan. Kiranya anda Lulus peperiksaan ini, bolehlah anda memohon Lesen G.D.L. sehari dua kelak. Bayaran setahun RM20.

Yang tidak berjaya boleh memohon untuk menduduki ujian sekali lagi.

Ujian dan kursus yang saya terangkan di sini adalah semata-mata ditempat saya saja. Di lain tempat kemungkinan terdapat sedikit perbezaan. Di tempat anda, anda haruslah menanya institut bagi mengetahui bagaimana kuliah / kursus / ujian dikendalikan disana.

Pada keseluruhan, nampaknya kursus-kursus yang dianjur banyak memberi faedah kepada pemandu-pemandu G.D.L. Sudah tentu kemalangan berkekurangan.

Pendek kata, jalanraya menjadi lebih selamat. Kenderaan-kenderaan khasnya yang digunakan untuk mengangkut barangan dalam yang lebih baik akibat pemeriksaan 6 bulan sekali oleh pihak Puspakom.

Pemandu-pemandu G.D.L. lebih berkaliber. Keseluruhannya, perkhidmatan yang disediakan lebih baik dan bermutu. Kearah ini usaha pihak L.P.K.P. (Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan) adalah disanjung baik.

Ingin Mendapatkan Lesen Memandu Kereta?


Adakah anda ingin mendapatkan lesen memandu kereta? Jika ya, kunjungilah laman web e-buku Jom Belajar Memandu yang di karang oleh Cikgu Yap. Dengan lebih 40 tahun pengalaman beliau di dalam industri sekolah memandu Malaysia, Cikgu telah mengemukakan tips-tips serta petua-petua yang terbukti berkesan untuk mendapatkan lesen memandu kereta dalam masa yang tersingkat.

Jika anda khuatir dengan ujian berkomputer undang-undang jalan raya serta ujian praktikal JPJ, Jom Belajar Memandu akan membekalkan teknik-teknik untuk lulus kesemua ujian buat kali pertama. E-buku ini di tulis dalam Bahasa Malaysia khas untuk semua masyarakat Malaysia. Klik link di bawah untuk maklumat lanjut.

==> Kunjungi laman Jom Belajar Memandu




21 Comments • Posted in Lesen Vokasional

Comments

  1. Ahmad b. Abd Aziz

    Saya Ahmad b. Abd Aziz, No. Kad Pengenalan: 630728-01-5659, Lesen GDL telah tamat pada 21.2.1993. Lesen teksi saya tamat pada 5.2.1996.
    Bagaimana jika saya memohon terus untuk membaharui lesen saya ini tanpa memerlukan saya pergi mengambil ujian sekali lagi.

    No. Siri GDL : 816097 ; No. Lencana : 724387 ; Kelas E
    No. Siri PSV : 609141: Teksi, Limosin, Kereta Sewa

    Adakah saya dikehendaki belajar memandu sekali lagi?

    • Cikgu Yap

      Kedua0dua GDL and lesen PSV telah tamat tempohnya. Jumpa JPJ Putrajaya untuk buat rayuan. Kemungkinan anda terpaksa menduduki bahagian-bahagian tertentu untuk menghidupkan kembali lesen-lesen anda.

      • sarjan bluess

        Kes saya sama seperti En. Ahmad. saya telah membuat rayuan dan menerima maklumbalas seperti berikut:

        3. Sehubungan dengan itu, Y. Bhg. Dato Ketua Pengarah telah bersetuju dengan tindakan berikut :

        3.1 Membenarkan Lesen Memandu Kenderaan Vokasional (GDL) / (PSV) diperbaharui dengan syarat pemohon dikehendaki hadir Kursus Teori (JPJL2C) dan mengemukakan Sijil JPJL2C tersebut semasa urusan pembaharuan dibuat. Sijil JPJL2C adalah sebagai syarat kebenaran pembaharuan semula bagi kelas yang berkaitan.

        3.2 Mengemukakan Borang JPJL8A untuk pembaharuan seperti mana prosedur biasa.

        3.3 Mengecualikan pemohon daripada mengikuti ujian teori dan praktikal bagi kelas yang berkaitan.

        **Persoalannya, adakah saya perlu menghadiri 1 X kursus atau 2 X kursus.

        Terima kasih

        • Cikgu Yap

          Syabas kerana dapat berita baik daripada Tuan Pengarah. Daripada pengalaman saya, sijil JPJ L2C hampir sama untuk PSV dan GDL. Jadi, anda di nasihatkan hadir 1x kursus di sebarang institut. Dengan sijil JPJ.2C, kepilkan ianya ke pejabat dengan borang-borang pemeriksaan doktor untuk pembaruan. Moga tiada apa-apa halangan lagi.

          Menganai soalan anda kedua, GDL anda boleh memandu van kompeni.

  2. Ahmad Shuhardi

    Saya memiliki lesen GDL.Syarikat tempat saya bekerja memiliki sebuah lori dengan BTM 2920kg dan BDM 5000kg. Adakah saya layak untuk memandu lori tersebut?

    • Cikgu Yap

      Lesen Kelas D dan GDL 3 tan tidak layak pandu lori BTM 2920 kg dan BDM 5000 kg.

  3. akhmal hakim

    saya ada lesen D dan E tapi masih belom ada lesen gdl, saya ada masalah rabun warna jadi layakkah saya untuk mengambil lesen gdl??

    • Cikgu Yap

      Doktor swasta yang akan memeriksa kesihatan samada anda layak memohon lesen GDL ataupun tidak. Anda sepatutnya jujur dan beritahu doktor anda tentang masalah rabun warna anda dan biarkan doktor tersebut membuat keputusan yang sewajarnya.

  4. asri

    sy ingin mengambil lesen gdl,bagaimana untuk dapatkan borang jpjl8A?adakah sy perlu daftar di pusat memandu terlebih dahulu baru dapat borang tersebut?

    • Cikgu Yap

      Borang yang anda perlu boleh di dapati dari sekolah memandu / institut memandu dengan RM1 saja.

  5. ahmadi

    salam cikgu. saya memiliki lesen B2 D full. namum saya warganegara indonesia manakala orang tua saya ic merah. boleh ka saya memohon lesen GDL ? harap cikgu boleh membantu.

    • Cikgu Yap

      GDL untuk rakyat Malaysia saja.

  6. Faisal

    Good Morning Sir,

    I plan to buy lorry 1 tone or 3 tone for my company usage and what your advised for the GDL license that i need to take….is 3 tone or 5 tone for my convenience in future, thanks.

    • Cikgu Yap

      3 ton lorry require a GDL for that weight. A 5 ton lorry needs a heavier CDL weightage.

  7. kasmiah bt malo

    saya maya baru baru ni saya ada JALANI UJIAN pereksa 50 soaalan namun saya gagal dgn hanya mendapat 39 saja yang betol, saya kecewa kerana gagal, saya sudah baca baca buku tapi kebanyakaan soalan bukan dalam buku kalau boleh bantu saya macam mana agar saya lulus, saya d paham kan kan kebanyakan soaalan GDL ni pengahatauaan am, minta buat satu soaalan n jawapaan agar saya boleh hafal n agar saya lulus, itu saja kalau boleh buat mcm soalaan komputer n saya dapat tengok berapa saya dapat yg betol pless,,,

    • Cikgu Yap

      Kalau mahu lesen, kenalah bersungguh berusaha.

  8. affi

    saya mempunyai lesen kelas D & E..
    tetapi gdl saya 3 ton shaja..
    bagaimana hendak menukar gdl D kpade gdl E

    • Cikgu Yap

      Sebaik saja mencapai Lesen E, anda secara automatik, memohon Lesen GDL 3 tan di tukar kepada jenis yang lebih besar. Ini harus di buat dalam masa yang singkat dan tertentu. Bagaimanapun, berjumpa pihak JPJ dan cuba rayu semada perkara ini boleh di laksanakan lagi sekarang.

  9. suhaimi

    saya kurang faham, saya mempunyai lesen GDL JPJ BTM bawah 3500kg
    Kenapa orang kata saya tidak boleh membawa lori BTM 2980kg /BDM 5000kg?
    sedangkan BTM dan BDM adalah berbeza…

  10. alias

    ic saya pemaustatin sementara warna hijau…boleh ke sy buat lesen gdl..harap balas

    • Cikgu Yap

      Pemaustatin sementara tidak boleh buat GDL.

Leave a Comment...

Blog Search
Recent Comments
  • Ami: saya nak tahu lesen LDL saya dah tamat tempoh 2 tahun bulan 9 2014 dan saya belum menjalani test jpj untuk lesen...
  • Godfrey: I have an international drivers license can I use that to attend the Psv school to eventually obtain the Psv...
  • erdem: Hi Cikgu Yap, My wife hold a driving licence but she couldn’t drive. I am looking for refresher course....
  • patrick: dimana boleh saya dapat try ujian rabun warna seperti yang ditanya oleh jpj….ada contoh tak dalam...
  • CO: Hi, I lost my CDL some time ago and I think the license had also expired. I need some guidance and a runner who...
  • hafiz: Cikgu saya msih tidak faham krana bru mempunyai lesen gdl BTM3500kg dan blh ke saya membawa lori BTM 3400 kg...
  • Cecilia: Hi Cikgu Yap, My friend from China & I would like to get a driving license, we are looking for...
  • Jay: Cikgu Yap…kwn sy terlanggar seorg budak berumur lingkungan 10 thn. Dimana semasa kejadian itu...
  • ain: Hi..cikgu Yap..bisakah partner sy mengambil lesen di Malaysia kerana bekerja disini.partner warga...
  • Santeek: Hai….sy nk tanya,kalau nk memohon L utk B FULL.kena sendiri pergi kat JPJ ka atau pergi daftar kat...
  • Ms Long: Dear Cikgu Yap, Can foreign worker go for lorry driving classes without wanting to obtain driving license?...
  • Hanif: Setahu saya, merujuk website dari Portal JPJ, pemohon boleh wakilkan individu yang diperakui oleh pemohon utk...
  • Wong: hi!currently im working in singapore,but i plan to drive a mini bus for my son sake,he will be in primary one...
  • Thiang: Hi Cikgu, i’m sorry. i din’t get any email from you yet, could you send the email again?
  • stefenie: Hi Cikgu Yap, im looking for class for my boss (diplomats) wife, prefer driving lessons conducted in...
  • jacky: can u contact me on email?
  • Madam Soon: Cikgu Yap, My child ,age 17 would like to have driving lesson with you . May I know the procedure...