Permohonan Lesen Vokasional GDL Malaysia

Pemohonan Lesen GDL Malaysia

Mencapai lesen D (kereta) anda bukan bererti anda boleh memandu semua kategori kenderaan atau kereta.



Van-van serta kenderaan kepunyaan syarikat tidak boleh dibawa oleh anda. Ini kerana kenderaan yang dimiliki sesebuah syarikat atau kilang tidak layak dipandu anda.

Apa it maksud kenderaan syarikat? Singkatnya, kenderaan yang ada nama syarikat serta alamatnya dicatat ditepi pintu sesebuah kenderaan merupakan kenderaan “kompeni” ataupun syarikat.

Hanya pemandu-pemandu yang memiliki lencana ataupun lesen khas yang diketahui sebagia G.D.L. atau “Goods Drivers’s License” sahaja yang boleh memandu kenderaan tersebut.

Sebagai keterangan lanjut, sesebuah kilang atau syarikat mempunyai katalah sesebuah van untuk mengangkut hasil syarikatnya.

Kenderaan diatas diberi Permit A. Permit C pula dipunyai seseorang individu untuk mengangkut barangan perniagaannya sendiri.

Dalam hasil karya yang pendik ini, saya bercadang untuk membincang tentang soal “G.D.L.” saja. Lesen vokasional bagi “Teksi” (P.S.V.) dan Bas akan dibincang dimasa lain.

Mungkin ramai diantata pembaca ingin tahu syarat-syarat bagi memohon Lesen G.D.L. Antaranya syarat-syarat dan keperluan adalah:

i) Punyai Lesen C.D.L. (kereta). Jadi lesen ini bukan untuk pemegang Lesen “L” P.D.L (Probationary Drivers’ License) atau pemegang “P” (Lesen Memandu Percubaan).

ii) Berusia 21 tahun dan ke atas.

iii) Sihat anggota.



iv) Adalah warganagara atau penduduk tetap. Kesimpulannya, warga-warga negara lain – Indonesia dan Singapura dilarang daripada momohon untuk Lesen ini.

Lojik untuk syarat ini adalah khuatir golongan ini akan memberi persaingan kepada rakyat tempatan khasnya dalam perniagaan kecil-kecilan.

v) Isi Borang JPJ L8A (Warna merah)

vi) Isi Borang JPJ L12 (Warna kuning)




Salinan-salinan dokumen yang diperlu adalah Kad Pengelanan dan Lesen Memandu.

JPJ L8A adalah untuk repot pemeriksaan doktor. Perlu juga dikepilkan Resit Rasmi atau Surat Pengesahan Doktor.

Borang-borang tersebut diatas akan dihantar untuk penyemakan. Kiranaya semuanya tidak ada halangan (termasuk Lesen anda tidak dikena senarai hitam) permohonan anda akan diluluskan.

Sementara itu, pihak sekolah memandu atau institut anda akan mengatur untuk anda menghadiri 1 atau 2 kursus, biasanaya di permis Institut.

Kebiasaannya, kursus pertama dikendalikan pegawai Institut, berlangsung 9:00 pagi ke 3:00 petang.

Kursus yang kedua biasanya dikendalikan oleh seorang pegawai pentadbiran. Pegawai tersebut biasanya menyentuh hal-hal seperti A.P.J ’87 (Akta Pengangkutan Jalan), L.P.K.P. (Akta Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan) dan Kaedah-kaedah Pengangkutan Jalan.

Selepas habisnya tajuk-tajuk diatas, diakhiri dengan Ujian manual. Calon-calon dikehendaki menduduki Ujian ini yang berjumlah 50 soalan.

Markah Lulus setahu saya ialah 42.

Di setengah tempat, keputusan ujian ini diumumkan 1 – 2 jam selepas peperiksaan. Kiranya anda Lulus peperiksaan ini, bolehlah anda memohon Lesen G.D.L. sehari dua kelak. Bayaran setahun RM20.

Yang tidak berjaya boleh memohon untuk menduduki ujian sekali lagi.

Ujian dan kursus yang saya terangkan di sini adalah semata-mata ditempat saya saja. Di lain tempat kemungkinan terdapat sedikit perbezaan. Di tempat anda, anda haruslah menanya institut bagi mengetahui bagaimana kuliah / kursus / ujian dikendalikan disana.

Pada keseluruhan, nampaknya kursus-kursus yang dianjur banyak memberi faedah kepada pemandu-pemandu G.D.L. Sudah tentu kemalangan berkekurangan.

Pendek kata, jalanraya menjadi lebih selamat. Kenderaan-kenderaan khasnya yang digunakan untuk mengangkut barangan dalam yang lebih baik akibat pemeriksaan 6 bulan sekali oleh pihak Puspakom.

Pemandu-pemandu G.D.L. lebih berkaliber. Keseluruhannya, perkhidmatan yang disediakan lebih baik dan bermutu. Kearah ini usaha pihak L.P.K.P. (Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan) adalah disanjung baik.

Ingin Mendapatkan Lesen Memandu Kereta?


Adakah anda ingin mendapatkan lesen memandu kereta? Jika ya, kunjungilah laman web e-buku Jom Belajar Memandu yang di karang oleh Cikgu Yap. Dengan lebih 40 tahun pengalaman beliau di dalam industri sekolah memandu Malaysia, Cikgu telah mengemukakan tips-tips serta petua-petua yang terbukti berkesan untuk mendapatkan lesen memandu kereta dalam masa yang tersingkat.

Jika anda khuatir dengan ujian berkomputer undang-undang jalan raya serta ujian praktikal JPJ, Jom Belajar Memandu akan membekalkan teknik-teknik untuk lulus kesemua ujian buat kali pertama. E-buku ini di tulis dalam Bahasa Malaysia khas untuk semua masyarakat Malaysia. Klik link di bawah untuk maklumat lanjut.

==> Kunjungi laman Jom Belajar Memandu





49 thoughts on “Permohonan Lesen Vokasional GDL Malaysia

  1. Ahmad b. Abd Aziz

    Saya Ahmad b. Abd Aziz, No. Kad Pengenalan: 630728-01-5659, Lesen GDL telah tamat pada 21.2.1993. Lesen teksi saya tamat pada 5.2.1996.
    Bagaimana jika saya memohon terus untuk membaharui lesen saya ini tanpa memerlukan saya pergi mengambil ujian sekali lagi.

    No. Siri GDL : 816097 ; No. Lencana : 724387 ; Kelas E
    No. Siri PSV : 609141: Teksi, Limosin, Kereta Sewa

    Adakah saya dikehendaki belajar memandu sekali lagi?

    Reply
    1. Cikgu Yap Post author

      Kedua0dua GDL and lesen PSV telah tamat tempohnya. Jumpa JPJ Putrajaya untuk buat rayuan. Kemungkinan anda terpaksa menduduki bahagian-bahagian tertentu untuk menghidupkan kembali lesen-lesen anda.

      Reply
      1. sarjan bluess

        Kes saya sama seperti En. Ahmad. saya telah membuat rayuan dan menerima maklumbalas seperti berikut:

        3. Sehubungan dengan itu, Y. Bhg. Dato Ketua Pengarah telah bersetuju dengan tindakan berikut :

        3.1 Membenarkan Lesen Memandu Kenderaan Vokasional (GDL) / (PSV) diperbaharui dengan syarat pemohon dikehendaki hadir Kursus Teori (JPJL2C) dan mengemukakan Sijil JPJL2C tersebut semasa urusan pembaharuan dibuat. Sijil JPJL2C adalah sebagai syarat kebenaran pembaharuan semula bagi kelas yang berkaitan.

        3.2 Mengemukakan Borang JPJL8A untuk pembaharuan seperti mana prosedur biasa.

        3.3 Mengecualikan pemohon daripada mengikuti ujian teori dan praktikal bagi kelas yang berkaitan.

        **Persoalannya, adakah saya perlu menghadiri 1 X kursus atau 2 X kursus.

        Terima kasih

        Reply
        1. Cikgu Yap Post author

          Syabas kerana dapat berita baik daripada Tuan Pengarah. Daripada pengalaman saya, sijil JPJ L2C hampir sama untuk PSV dan GDL. Jadi, anda di nasihatkan hadir 1x kursus di sebarang institut. Dengan sijil JPJ.2C, kepilkan ianya ke pejabat dengan borang-borang pemeriksaan doktor untuk pembaruan. Moga tiada apa-apa halangan lagi.

          Menganai soalan anda kedua, GDL anda boleh memandu van kompeni.

          Reply
    1. Cikgu Yap Post author

      Doktor swasta yang akan memeriksa kesihatan samada anda layak memohon lesen GDL ataupun tidak. Anda sepatutnya jujur dan beritahu doktor anda tentang masalah rabun warna anda dan biarkan doktor tersebut membuat keputusan yang sewajarnya.

      Reply
  2. asri

    sy ingin mengambil lesen gdl,bagaimana untuk dapatkan borang jpjl8A?adakah sy perlu daftar di pusat memandu terlebih dahulu baru dapat borang tersebut?

    Reply
    1. Cikgu Yap Post author

      Borang yang anda perlu boleh di dapati dari sekolah memandu / institut memandu dengan RM1 saja.

      Reply
  3. ahmadi

    salam cikgu. saya memiliki lesen B2 D full. namum saya warganegara indonesia manakala orang tua saya ic merah. boleh ka saya memohon lesen GDL ? harap cikgu boleh membantu.

    Reply
  4. Faisal

    Good Morning Sir,

    I plan to buy lorry 1 tone or 3 tone for my company usage and what your advised for the GDL license that i need to take….is 3 tone or 5 tone for my convenience in future, thanks.

    Reply
  5. kasmiah bt malo

    saya maya baru baru ni saya ada JALANI UJIAN pereksa 50 soaalan namun saya gagal dgn hanya mendapat 39 saja yang betol, saya kecewa kerana gagal, saya sudah baca baca buku tapi kebanyakaan soalan bukan dalam buku kalau boleh bantu saya macam mana agar saya lulus, saya d paham kan kan kebanyakan soaalan GDL ni pengahatauaan am, minta buat satu soaalan n jawapaan agar saya boleh hafal n agar saya lulus, itu saja kalau boleh buat mcm soalaan komputer n saya dapat tengok berapa saya dapat yg betol pless,,,

    Reply
    1. Cikgu Yap Post author

      Sebaik saja mencapai Lesen E, anda secara automatik, memohon Lesen GDL 3 tan di tukar kepada jenis yang lebih besar. Ini harus di buat dalam masa yang singkat dan tertentu. Bagaimanapun, berjumpa pihak JPJ dan cuba rayu semada perkara ini boleh di laksanakan lagi sekarang.

      Reply
  6. suhaimi

    saya kurang faham, saya mempunyai lesen GDL JPJ BTM bawah 3500kg
    Kenapa orang kata saya tidak boleh membawa lori BTM 2980kg /BDM 5000kg?
    sedangkan BTM dan BDM adalah berbeza…

    Reply
    1. Cikgu Yap Post author

      Dulu, untuk pandu crane, perlukan lesen H dan lesen lori E sekali gus. Crane model Jepun masa sekarang hanya perlukan lesen liro E saja. Jumpa JPJ untuk mendapatkan kepastian muktamad.

      Reply
  7. ayie

    Salam sejahtera cikgu yap..sy berumur 20 tahun pegang lesen kelas D and da tamat P tahun lepas,boleh ke saya ambil GDL untuk kereta?

    Reply
  8. nurul

    nak mohon psv adakah ketinggian seseorang itu syarat2 wajib klu kurang sedikit dari ketingian yg diperlukan adakah masih layak untuk memohon

    Reply
  9. shah

    Tumpang tanya saya ingin membuat lesen GDL , sekarang umur saya 20 dan pada tahun hadapan umur saya akan menjadi 21 tetapi tarikh lahir saya adalah pada 26/8 ,jadi bilakah saya boleh start buat ? Adakah pada awal tahun atau kena tunggu selepas tarikh lahir saya ?

    Reply
  10. abbas bin abdul samad

    Assalamualaikum saya warganegara india saya kawin orang sabah saya ada lesen D tukar lesen india dapat D saya mahu GDL untuk keluarga hidup saya suda apply untuk penduduk tetap tapi belum dapat ada jalan untuk dapat GDL terima kasih walikum salam

    Reply
  11. mohd badri

    mohd badri – saya mempunyai saman trafik yang tertunggak.sehingga sekarang hampir 6 saman.sy ingin memohon lesen gdl pada bulan 1 2015..adakah saya perlu menjelaskan kesemua saman…sebab di sesetengah tempat memandu.mereka meminta bayaran lebih kerana tidak lepas untuk menjalani ujian.

    Reply
  12. hassan jahaya

    Cikgu Yap,
    Adakah seorang pemandu yang mempunyai lesen B2 , D dan lesen GDL BTM 3600 boleh memandu lori 5000 kg?

    Lori berapa tan yg dia layak pandu ?
    Sekian, terma kasih.

    Reply
      1. Hazri

        Cikgu Yap,

        Jawapan Cikgu Yap kurang jelas dan saya tidak memahaminya. Kalau GDL BTM 3500 hanya boleh bawak lori 1 tan atau 1000kg apa maksudnya lori BTM 3500?

        Reply
  13. abdul rahman

    Salam sejahtera CIKGU YAP

    Saya dah ada psv bas adakah saya boleh memandu bas di singapura
    kalau tak boleh bagaimana saya nak dapatkan lesen untuk memandu bas di Singapura

    Sekian terima kasih

    Reply
    1. Cikgu Yap Post author

      Kalau tuan memandu bas Malaysia ke Singapura, jawapan adalah ‘boleh’. Mengenai sama ada anda akan diizinkan berkhidmat sebaagai pemandu bas di Singapura, ini anda hendaklah menanya pihak Singapura pula!

      Reply
  14. nazrul

    Assalamualaikom cikgu yap…saya nak tanya… saya mempunyai lesen B D E. saya kerja tentera…adakah saya boleh ambil lesen GDL dan PSV, sedang saya masih berkhidmat dalam ATM.

    Reply
  15. fauzi

    saya ingin bertanya berapakah di kenakan bgi membuat lesen GDL dan adakah akan melalui proses pembelajaran sama seperti pertama kali membuat lesen D seperti ujian JPJ.

    Reply
  16. saiful hamdan

    saya mempunyai lesin gdl,tp telah tamat tempoh 2010,dan saya ingin memperbaharui gdl saya.soalan saya:perlukah saya menduduki ujian teori sekali lagi atau seperti mula2 nak ambil lesin gdl dahulu?lesin saya kelas B2,D.memiliki lesin memandu hampir 20 tahun lebih.

    Reply
    1. Cikgu Yap Post author

      Minta kebenaran dari Putrajaya untuk hadiri kursus semula. Kemudian hadir ujian GDL semula.

      Reply
  17. nsuhaimi

    Saya ingin bertanya, adakah Kursus Teori (JPJL2C) di instusi pemanduan bagi RAYUAN LESEN MEMANDU TAMAT TEMPOH (kelas sahaja) dikenakan bayaran dan berapakah cas yang dikenakan,

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>