Cara Memohon Lesen GDL Malaysia (Goods Driver’s License)

Mencapai lesen D (kereta) anda bukan bererti anda boleh memandu semua kategori kenderaan di Malaysia.

Van-van serta kenderaan kepunyaan syarikat tidak boleh dibawa oleh anda.


Ini kerana kenderaan yang dimiliki sesebuah syarikat atau kilang tidak layak di pandu anda.

Apa  maksud kenderaan syarikat?

GDL Malaysia
Singkatnya, kenderaan yang ada nama syarikat serta alamatnya dicatat ditepi pintu sesebuah kenderaan merupakan kenderaan “kompeni” ataupun syarikat.

Hanya pemandu-pemandu yang memiliki lencana ataupun lesen khas yang diketahui sebagia G.D.L. atau “Goods Drivers’s License” sahaja yang boleh memandu kenderaan tersebut.

Sebagai keterangan lanjut, sesebuah kilang atau syarikat mempunyai katalah sesebuah van untuk mengangkut hasil syarikatnya.

Kenderaan diatas diberi Permit A.

Permit C pula dipunyai seseorang individu untuk mengangkut barangan perniagaannya sendiri.

Mungkin ramai pembaca ingin tahu syarat-syarat bagi memohon Lesen G.D.L.

Antaranya syarat-syarat dan keperluan adalah:

i) Mempunyai Lesen C.D.L. (kereta).

GDL Malaysai bukan untuk pemegang Lesen “L” P.D.L (Probationary Drivers’ License) atau pemegang “P” (Lesen Memandu Percubaan).

ii) Berusia 21 tahun dan ke atas.

iii) Sihat anggota.

iv) Adalah warganagara atau penduduk tetap.

Kesimpulannya, warga-warga negara lain, contohnya Indonesia dan Singapura dilarang daripada momohon untuk lesen ini.

Lojik untuk syarat ini adalah khuatir golongan ini akan memberi persaingan kepada rakyat tempatan khasnya dalam perniagaan kecil-kecilan.

v) Isi Borang JPJ L8A

vi) Isi Borang JPJ L12


Salinan-salinan dokumen yang diperlu adalah Kad Pengelanan dan Lesen Memandu.

JPJ L8A adalah untuk repot pemeriksaan doktor.

Perlu juga dikepilkan Resit Rasmi atau Surat Pengesahan Doktor.

Borang-borang tersebut diatas akan dihantar untuk penyemakan.

Sekiranya semuanya tidak ada halangan (termasuk lesen anda tidak dikena senarai hitam) permohonan anda akan diluluskan.

Kursus Dan Peperiksaan Yang Perlu Di Hadiri

Sementara itu, pihak sekolah memandu atau institut anda akan mengatur untuk anda menghadiri 1 atau 2 kursus, biasanaya di permis Institut.

Kebiasaannya, kursus pertama dikendalikan pegawai Institut, berlangsung 9:00 pagi ke 3:00 petang.

Kursus yang kedua biasanya dikendalikan oleh seorang pegawai pentadbiran.

Pegawai tersebut biasanya menyentuh hal-hal seperti A.P.J ’87 (Akta Pengangkutan Jalan), L.P.K.P. (Akta Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan) dan Kaedah-kaedah Pengangkutan Jalan.

Selepas habisnya tajuk-tajuk diatas, diakhiri dengan Ujian manual.

Calon-calon dikehendaki menduduki Ujian ini yang berjumlah 50 soalan.

Markah Lulus setahu saya ialah 42.


Di setengah tempat, keputusan ujian ini diumumkan 1 – 2 jam selepas peperiksaan.

Sekiranya anda Lulus peperiksaan ini, bolehlah anda memohon Lesen G.D.L. sehari dua kelak.

Bayaran setahun untuk lesen GDL ialah RM20.

Yang tidak berjaya boleh memohon untuk menduduki ujian sekali lagi.

Ujian dan kursus yang saya terangkan di sini adalah semata-mata di institut saya saja.

Di lain tempat kemungkinan terdapat sedikit perbezaan.

Di tempat anda, anda haruslah menanya institut bagi mengetahui bagaimana kuliah / kursus / ujian dikendalikan disana.

Pada keseluruhan, nampaknya kursus-kursus yang dianjur banyak memberi faedah kepada pemandu-pemandu G.D.L.

Sudah tentu kemalangan berkekurangan.

Pendek kata, jalanraya menjadi lebih selamat.

Kenderaan-kenderaan khasnya yang digunakan untuk mengangkut barangan dalam yang lebih baik akibat pemeriksaan 6 bulan sekali oleh pihak Puspakom.

Pemandu-pemandu G.D.L. pula lebih berkaliber.

Keseluruhannya, perkhidmatan yang disediakan lebih baik dan bermutu.

Kearah ini usaha pihak L.P.K.P. (Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan) adalah disanjung baik.

Ingin mendapatkan lesen GDL?

Jika ya, kami dapat membantu

Servis kami termasuk kursus dan ujian untuk mendapatkan lesen GDL dan GDL E Full.

Jika anda berminat untuk memperolehi lesen vokasional ini, sila klik link di bawah.

Ads Notice


Link di bawah adalah Facebook page institut memandu yang menguruskan proses mendapatkan lesen GDL.

Klik sini untuk maklumat institut memandu

By | 2017-10-18T12:48:29+00:00 June 3rd, 2009|Lesen Vokasional|79 Comments

About the Author:

79 Comments

  1. Ahmad b. Abd Aziz February 20, 2012 at 9:23 pm - Reply

    Saya Ahmad b. Abd Aziz, No. Kad Pengenalan: 630728-01-5659, Lesen GDL telah tamat pada 21.2.1993. Lesen teksi saya tamat pada 5.2.1996.
    Bagaimana jika saya memohon terus untuk membaharui lesen saya ini tanpa memerlukan saya pergi mengambil ujian sekali lagi.

    No. Siri GDL : 816097 ; No. Lencana : 724387 ; Kelas E
    No. Siri PSV : 609141: Teksi, Limosin, Kereta Sewa

    Adakah saya dikehendaki belajar memandu sekali lagi?

    • Cikgu Yap February 22, 2012 at 10:32 am - Reply

      Kedua0dua GDL and lesen PSV telah tamat tempohnya. Jumpa JPJ Putrajaya untuk buat rayuan. Kemungkinan anda terpaksa menduduki bahagian-bahagian tertentu untuk menghidupkan kembali lesen-lesen anda.

      • sarjan bluess June 9, 2013 at 4:18 pm - Reply

        Kes saya sama seperti En. Ahmad. saya telah membuat rayuan dan menerima maklumbalas seperti berikut:

        3. Sehubungan dengan itu, Y. Bhg. Dato Ketua Pengarah telah bersetuju dengan tindakan berikut :

        3.1 Membenarkan Lesen Memandu Kenderaan Vokasional (GDL) / (PSV) diperbaharui dengan syarat pemohon dikehendaki hadir Kursus Teori (JPJL2C) dan mengemukakan Sijil JPJL2C tersebut semasa urusan pembaharuan dibuat. Sijil JPJL2C adalah sebagai syarat kebenaran pembaharuan semula bagi kelas yang berkaitan.

        3.2 Mengemukakan Borang JPJL8A untuk pembaharuan seperti mana prosedur biasa.

        3.3 Mengecualikan pemohon daripada mengikuti ujian teori dan praktikal bagi kelas yang berkaitan.

        **Persoalannya, adakah saya perlu menghadiri 1 X kursus atau 2 X kursus.

        Terima kasih

        • Cikgu Yap June 10, 2013 at 1:42 pm - Reply

          Syabas kerana dapat berita baik daripada Tuan Pengarah. Daripada pengalaman saya, sijil JPJ L2C hampir sama untuk PSV dan GDL. Jadi, anda di nasihatkan hadir 1x kursus di sebarang institut. Dengan sijil JPJ.2C, kepilkan ianya ke pejabat dengan borang-borang pemeriksaan doktor untuk pembaruan. Moga tiada apa-apa halangan lagi.

          Menganai soalan anda kedua, GDL anda boleh memandu van kompeni.

  2. Ahmad Shuhardi March 7, 2013 at 9:55 am - Reply

    Saya memiliki lesen GDL.Syarikat tempat saya bekerja memiliki sebuah lori dengan BTM 2920kg dan BDM 5000kg. Adakah saya layak untuk memandu lori tersebut?

    • Cikgu Yap March 7, 2013 at 9:28 pm - Reply

      Lesen Kelas D dan GDL 3 tan tidak layak pandu lori BTM 2920 kg dan BDM 5000 kg.

  3. akhmal hakim March 31, 2013 at 11:22 am - Reply

    saya ada lesen D dan E tapi masih belom ada lesen gdl, saya ada masalah rabun warna jadi layakkah saya untuk mengambil lesen gdl??

    • Cikgu Yap April 2, 2013 at 3:00 pm - Reply

      Doktor swasta yang akan memeriksa kesihatan samada anda layak memohon lesen GDL ataupun tidak. Anda sepatutnya jujur dan beritahu doktor anda tentang masalah rabun warna anda dan biarkan doktor tersebut membuat keputusan yang sewajarnya.

  4. asri July 2, 2013 at 10:54 am - Reply

    sy ingin mengambil lesen gdl,bagaimana untuk dapatkan borang jpjl8A?adakah sy perlu daftar di pusat memandu terlebih dahulu baru dapat borang tersebut?

    • Cikgu Yap July 7, 2013 at 11:04 am - Reply

      Borang yang anda perlu boleh di dapati dari sekolah memandu / institut memandu dengan RM1 saja.

  5. ahmadi January 26, 2014 at 9:37 am - Reply

    salam cikgu. saya memiliki lesen B2 D full. namum saya warganegara indonesia manakala orang tua saya ic merah. boleh ka saya memohon lesen GDL ? harap cikgu boleh membantu.

    • Cikgu Yap February 18, 2014 at 7:42 am - Reply

      GDL untuk rakyat Malaysia saja.

  6. Faisal April 11, 2014 at 11:03 am - Reply

    Good Morning Sir,

    I plan to buy lorry 1 tone or 3 tone for my company usage and what your advised for the GDL license that i need to take….is 3 tone or 5 tone for my convenience in future, thanks.

    • Cikgu Yap April 20, 2014 at 3:54 pm - Reply

      3 ton lorry require a GDL for that weight. A 5 ton lorry needs a heavier CDL weightage.

  7. kasmiah bt malo April 26, 2014 at 12:53 pm - Reply

    saya maya baru baru ni saya ada JALANI UJIAN pereksa 50 soaalan namun saya gagal dgn hanya mendapat 39 saja yang betol, saya kecewa kerana gagal, saya sudah baca baca buku tapi kebanyakaan soalan bukan dalam buku kalau boleh bantu saya macam mana agar saya lulus, saya d paham kan kan kebanyakan soaalan GDL ni pengahatauaan am, minta buat satu soaalan n jawapaan agar saya boleh hafal n agar saya lulus, itu saja kalau boleh buat mcm soalaan komputer n saya dapat tengok berapa saya dapat yg betol pless,,,

    • Cikgu Yap May 1, 2014 at 11:10 am - Reply

      Kalau mahu lesen, kenalah bersungguh berusaha.

    • conkz September 30, 2015 at 4:17 pm - Reply

      cari cd ujian latihan memandu..try ujian kat laptop @ pc.. buat sampai lulus baru dtg ke peperiksaan komputer..

  8. affi April 29, 2014 at 11:13 am - Reply

    saya mempunyai lesen kelas D & E..
    tetapi gdl saya 3 ton shaja..
    bagaimana hendak menukar gdl D kpade gdl E

    • Cikgu Yap May 1, 2014 at 11:08 am - Reply

      Sebaik saja mencapai Lesen E, anda secara automatik, memohon Lesen GDL 3 tan di tukar kepada jenis yang lebih besar. Ini harus di buat dalam masa yang singkat dan tertentu. Bagaimanapun, berjumpa pihak JPJ dan cuba rayu semada perkara ini boleh di laksanakan lagi sekarang.

  9. suhaimi June 14, 2014 at 11:19 am - Reply

    saya kurang faham, saya mempunyai lesen GDL JPJ BTM bawah 3500kg
    Kenapa orang kata saya tidak boleh membawa lori BTM 2980kg /BDM 5000kg?
    sedangkan BTM dan BDM adalah berbeza…

  10. alias August 13, 2014 at 7:43 pm - Reply

    ic saya pemaustatin sementara warna hijau…boleh ke sy buat lesen gdl..harap balas

    • Cikgu Yap August 16, 2014 at 12:21 pm - Reply

      Pemaustatin sementara tidak boleh buat GDL.

  11. SIM September 25, 2014 at 12:33 pm - Reply

    HI .nak tanye kalau pemegang lesen BTM 3500kg adakah boleh bawak lorryBTM 3370 berseta dgn crain????

    • Cikgu Yap September 30, 2014 at 2:27 pm - Reply

      Dulu, untuk pandu crane, perlukan lesen H dan lesen lori E sekali gus. Crane model Jepun masa sekarang hanya perlukan lesen liro E saja. Jumpa JPJ untuk mendapatkan kepastian muktamad.

  12. ayie October 2, 2014 at 3:06 am - Reply

    Salam sejahtera cikgu yap..sy berumur 20 tahun pegang lesen kelas D and da tamat P tahun lepas,boleh ke saya ambil GDL untuk kereta?

    • Cikgu Yap October 3, 2014 at 9:17 pm - Reply

      Tunggu hingga 21.

  13. nurul October 27, 2014 at 9:28 pm - Reply

    nak mohon psv adakah ketinggian seseorang itu syarat2 wajib klu kurang sedikit dari ketingian yg diperlukan adakah masih layak untuk memohon

    • Cikgu Yap October 31, 2014 at 7:48 pm - Reply

      Saudari Nurul, Tiada keperluan ketinggian.

  14. shah November 2, 2014 at 4:26 pm - Reply

    Tumpang tanya saya ingin membuat lesen GDL , sekarang umur saya 20 dan pada tahun hadapan umur saya akan menjadi 21 tetapi tarikh lahir saya adalah pada 26/8 ,jadi bilakah saya boleh start buat ? Adakah pada awal tahun atau kena tunggu selepas tarikh lahir saya ?

    • Cikgu Yap November 4, 2014 at 8:24 pm - Reply

      Saudara Shah, Anda tidak cukup umur lagi!

  15. abbas bin abdul samad November 19, 2014 at 7:35 pm - Reply

    Assalamualaikum saya warganegara india saya kawin orang sabah saya ada lesen D tukar lesen india dapat D saya mahu GDL untuk keluarga hidup saya suda apply untuk penduduk tetap tapi belum dapat ada jalan untuk dapat GDL terima kasih walikum salam

    • Cikgu Yap November 23, 2014 at 11:01 am - Reply

      Saudara Abbas, Nampaknya anda tak layak mohon lesen GSL lagi!

  16. arif November 20, 2014 at 5:55 pm - Reply

    Tumpang Tanya saya ingin memohon lesen gdL bagi membawa van sahaja.adakah nnt latihan membawa Lori?

    • Cikgu Yap November 23, 2014 at 11:01 am - Reply

      Saudara Arif, Memang boleh! Pasti ada lesen D.

  17. mohd badri November 23, 2014 at 10:17 am - Reply

    mohd badri – saya mempunyai saman trafik yang tertunggak.sehingga sekarang hampir 6 saman.sy ingin memohon lesen gdl pada bulan 1 2015..adakah saya perlu menjelaskan kesemua saman…sebab di sesetengah tempat memandu.mereka meminta bayaran lebih kerana tidak lepas untuk menjalani ujian.

    • Cikgu Yap November 27, 2014 at 5:20 pm - Reply

      Selesai semua saman sebelum memohon GDL.

  18. hassan jahaya January 5, 2015 at 2:47 pm - Reply

    Cikgu Yap,
    Adakah seorang pemandu yang mempunyai lesen B2 , D dan lesen GDL BTM 3600 boleh memandu lori 5000 kg?

    Lori berapa tan yg dia layak pandu ?
    Sekian, terma kasih.

    • Cikgu Yap January 8, 2015 at 9:49 am - Reply

      GDL 3600kg tidak boleh bawa 5000kg. Anda boleh bawa kenderaan 1 tan sahaja.

      • hassan jahaya January 22, 2015 at 11:30 am - Reply

        Terima kasih Cg Yap utk info.

      • Hazri May 5, 2015 at 9:09 am - Reply

        Cikgu Yap,

        Jawapan Cikgu Yap kurang jelas dan saya tidak memahaminya. Kalau GDL BTM 3500 hanya boleh bawak lori 1 tan atau 1000kg apa maksudnya lori BTM 3500?

  19. abdul rahman January 8, 2015 at 2:02 am - Reply

    Salam sejahtera CIKGU YAP

    Saya dah ada psv bas adakah saya boleh memandu bas di singapura
    kalau tak boleh bagaimana saya nak dapatkan lesen untuk memandu bas di Singapura

    Sekian terima kasih

    • Cikgu Yap January 10, 2015 at 5:10 pm - Reply

      Kalau tuan memandu bas Malaysia ke Singapura, jawapan adalah ‘boleh’. Mengenai sama ada anda akan diizinkan berkhidmat sebaagai pemandu bas di Singapura, ini anda hendaklah menanya pihak Singapura pula!

  20. nazrul February 7, 2015 at 2:59 am - Reply

    Assalamualaikom cikgu yap…saya nak tanya… saya mempunyai lesen B D E. saya kerja tentera…adakah saya boleh ambil lesen GDL dan PSV, sedang saya masih berkhidmat dalam ATM.

    • Cikgu Yap February 9, 2015 at 11:13 am - Reply

      Tentunya boleh.

  21. fauzi March 11, 2015 at 8:55 pm - Reply

    saya ingin bertanya berapakah di kenakan bgi membuat lesen GDL dan adakah akan melalui proses pembelajaran sama seperti pertama kali membuat lesen D seperti ujian JPJ.

    • Cikgu Yap March 16, 2015 at 12:22 pm - Reply

      Berbeza dari setempat ke setampat.

  22. saiful hamdan April 16, 2015 at 1:34 pm - Reply

    saya mempunyai lesin gdl,tp telah tamat tempoh 2010,dan saya ingin memperbaharui gdl saya.soalan saya:perlukah saya menduduki ujian teori sekali lagi atau seperti mula2 nak ambil lesin gdl dahulu?lesin saya kelas B2,D.memiliki lesin memandu hampir 20 tahun lebih.

    • Cikgu Yap April 20, 2015 at 4:26 pm - Reply

      Minta kebenaran dari Putrajaya untuk hadiri kursus semula. Kemudian hadir ujian GDL semula.

  23. nsuhaimi June 3, 2015 at 12:23 pm - Reply

    Saya ingin bertanya, adakah Kursus Teori (JPJL2C) di instusi pemanduan bagi RAYUAN LESEN MEMANDU TAMAT TEMPOH (kelas sahaja) dikenakan bayaran dan berapakah cas yang dikenakan,

    • Cikgu Yap June 5, 2015 at 1:49 pm - Reply

      Bayar untuk sijil itu.

  24. sabri mijan September 2, 2015 at 9:16 pm - Reply

    As.salam cikgu tumpang tnya saya bru nak buat lesen gdl.tpi sya x berapa fham bwak lori 3 ton ada barang. Sya bleh bwak ke klau dah ada lesen gdl?mohon jelaskan cikgu..

    • Cikgu Yap September 8, 2015 at 8:57 pm - Reply

      Lori kecil bawah 3 ton, lesen D kereta boleh di pakai. Tetapi, mesti ada GDL.

  25. ismail October 20, 2015 at 8:10 am - Reply

    Cikgu Yap,,,

    Saya adalah pemegang kad pengenalan mykas selama 24 thn…bolehkah saya memohon lesen teksi(PSV)…

    • Cikgu Yap October 28, 2015 at 3:42 pm - Reply

      Boleh, tiada masalah.

  26. wan November 23, 2015 at 10:04 pm - Reply

    Saya ada lihat byk kekosongan jawatan utk pemandu ambulans swasta. Ada yg memerlukan psv dan ade yg tidak. Jika ambulans memerlukan psv, psv jenis ape yg harus sy ambil?

  27. Asyraf mohd January 24, 2017 at 11:20 pm - Reply

    Saya ingin memandu lori 5 tan. Saya hanya ada lesen B2 & D sahaja.
    Lesen apakah yang perlu saya ambil untuk memandu lori 5 tan??

    • Cikgu Yap May 1, 2017 at 10:52 am - Reply

      Anda perlu mendapatkan lesen Kelas E dahulu. Kemudian, mohon untuk dapatkan lesen GDL Kelas E untuk lori kejur.

  28. Tohai January 31, 2017 at 2:48 am - Reply

    Tumpang tanya… pemegang ic merah layakkah untuk memandu lori trailer..?
    Lagi 1.. pemegang ic merah ni boleh ambil lesen E bersendi..?

    • Cikgu Yap February 3, 2017 at 11:34 am - Reply

      Lesen GDL untuk warga Malaysia sahaja.

  29. Azhaar February 14, 2017 at 5:43 pm - Reply

    Cikgu yap, saya inginkan kepastian jika lesen gdl saya ditulis BTM 3500 dan ke bawah, blh ke saya bawa lori BTM 2950 & BDM 5000? Sebab kat lesen hanya tulis BTM 3500. Tiada syarat tentang BDM. Penjelasan cikgu sangat saya harapkan.

    • Cikgu Yap June 27, 2017 at 9:48 am - Reply

      Pada pendapat saya, anda boleh.

  30. WONG February 26, 2017 at 9:39 pm - Reply

    Cikgu,
    May I know what is a maximum weight capacity for Class D GDL based on BDM?
    Because I am very confused here please explain.
    Thank you very much.

    • Cikgu Yap May 3, 2017 at 12:36 am - Reply

      GDL Class D should not exceed 3500 kg.

  31. Shafi March 8, 2017 at 8:46 am - Reply

    Assalamualaikum..
    Saya tiada saman jpj. Hanya saman polis.
    Boleh tak saya apply gdl

    Terima kasih

    • Cikgu Yap May 3, 2017 at 8:07 pm - Reply

      Lebih baik settle semua saman polis sebelum mohon lesen GDL.

  32. SEGA March 11, 2017 at 6:12 am - Reply

    Selamat Pagi cikgu, Saya Dah Ada full lesen, ( B D E H )
    GDL – D – BTM = 7500 kg KEJUR
    GDL – E – BTM > = 7500 kg SENDI
    PSV – D – BTM – = TEKSI
    PSV – E – BTM > = 7500kg BAS
    Tujuan Soalan Saya Ingin Nak tahu bahawa adakah Saya boleh bawa bas mini dan Van. Kelas D PSV . Sebab Saya Dah pun Ada lesen psv bas besar kelas E , tapi lesen tersebut adalah kelas D, jika Saya Tak boleh bawa mungkinkah Saya Mesti hendak hadir kursus Dan ujian psv lagi?
    Terima kasih Cikgu,…..

    • Cikgu Yap June 27, 2017 at 10:23 am - Reply

      Kalau nak bawa bas E, PSV D, perlu di ubah suai. Elok jumpa JPJ untuk nasihat lanjut. Perlu atau tidak hadir kursus baru akan di beritahu JPJ.

  33. NUR ATIQAH BINTI ZAINUDDIN March 13, 2017 at 4:42 pm - Reply

    Tumpang tanya, kalau tow truck nak apply lesen dekat mana ye?

    • Cikgu Yap May 24, 2017 at 9:30 pm - Reply

      Kalau tow truck kecil (BTM 3500 kg), lesen D sudah mencukupi. Kalau tow truck besar, anda perlu dapatkan lesen E untuk lori.

  34. Nf March 13, 2017 at 10:31 pm - Reply

    Sorry , just nak tanya. Kalau nak mohon lesen gdl kena ambil ujian komputer & ujian jpj ke ?

    • Cikgu Yap May 3, 2017 at 7:33 pm - Reply

      Ujian undang-undang berkomputer tidak perlu. Tapi, untuk mohon GDL, anda terpaksa lulus ujian untuk GDL.

  35. faiz April 8, 2017 at 5:51 pm - Reply

    Sy tiada lesen x pernah buat lesen tetapi sy nk buat gdl boleh ke? sekarang umur sy 23 boleh ke?

    • Cikgu Yap April 9, 2017 at 9:01 am - Reply

      Boleh. Mesti melalui proses mendapatkan lesen CDL dahulu.

  36. Siti hajar May 15, 2017 at 10:46 am - Reply

    Suami sy nak buat lesen gdl…tetapi mata sebelah kiri tidak nampak akibat kecederaan ketika kerja…jpj suruh suami sy buat surat dari doktor kerajaan utk kelulusan borang dari doktor…selama ni dia bwak kereta pn mmg tiada mslh…doktor juga mengatakn mata sebelah kanan normal dan penghilhatan suami sebelah kiri langsung tidak menjejaskn jika memandu… tetapi knp jpj berat nk luluskn..? Sudah 2 bulan uruskn gdl…tapi jpj tetap begitu… ade cara lain utk minx kelulusan lesen gdl…seperti jumpe pihak atasan atau bagaimana atas budi bicara mereka…

    • Cikgu Yap June 27, 2017 at 10:57 am - Reply

      JPJ betul. Tiada bukti bicara dalam hal penting ini.

  37. mat nor May 23, 2017 at 9:22 pm - Reply

    Saya nak tanya.. Adakah pemandu skylift perlukan GDL

    • Cikgu Yap May 24, 2017 at 9:12 pm - Reply

      If the skylift is incorporated into the vehicle (lorry), you do not need a GDL. GDL is needed when you are transporting goods. However, you will need an E license to drive a lorry.

  38. Zakry Adam May 30, 2017 at 9:58 pm - Reply

    Hi Cikgu. I’m planning to get a 14 seater van for personal usage. Would a ‘D’ license be sufficient, or do I require a different license?

    • Cikgu Yap June 27, 2017 at 12:39 pm - Reply

      If it’s only for personal family use, there appears to be no problem.

Leave A Comment